22.12.2014

KOREOGRAFI REIJA WÄREEN AJATUKSIA OVO TEAMIN UUDESTA OHJELMASTA JA YHTEISTYÖSTÄ

OVO Teamin valmennustiimi päätti kesällä MM-kisojen jälkeen, että joukkueelle tehdään syksyksi uusi ohjelma tuomaan voimistelijoille lisää intoa syksyn harjoitteluun. Koreografiksi päätettiin pyytää tanssi- ja teatterimaailmasta tunnettua Reija Wärettä, joka on tällä hetkellä yksi Suomen huipuista alallaan. Onni oli myötä kun kaikilla oli suuri kiinnostus yhteistyön aloittamiseen.

OVO Team esittää uuden ohjelmansa OVOn kisakatselmuksessa to 27.10. Espoonlahdessa ja kilpailudebyytti on luvassa Moskovan maailmancup-osakilpailussa 29.-30.10.

Tässä Reijan ajatuksia yhteistyöstä OVO Teamin kanssa kisakauden kynnyksellä:

Mielessäni oli pyörinyt idea liikekielestä, jonka ajattelin sopivan nimenomaan voimistelujoukkeelle. Odotin ja toivoin jonkun joukkueen pyytävän minua koreografiksi, jotta saisin tämän ajatuksen toteutettua. Ilokseni tämä idea tulee konkretisoitumaan OVO Teamin kevään 2012 ohjelmassa.

Tätä ennen olen käynyt muutaman kerran tohtoroimassa jo valmiita joukkuevoimisteluohjelmia, mutta OVO Teamin syksyn ohjelma on ensimmäinen, jota olen tehnyt alusta alkaen.

Syksyn ohjelman musiikki 'HipHop Waltz In G Minor' yhdistää hiphop-kompin valssiin. Klassisen valssin ja nykyaikaisemman komppikuvion yhdistelmä sopi mielikuvaani voimistelijoiden liikkeiden pehmeydestä ja toisaalta vahvasta voimankäytöstä. Syksyn ohjelmassa vilahtaa liikkeitä niin karakteeritanssista kuin breikistäkin ja nämä vivahteet täydentävät musiikkia, joka yhdistää mennyttä aikaa ja nykypäivää.

Syksyn ohjelman myötä olen oppinut paitsi listat pakollisista osioista myös paljon erovaisuuksista tanssin ja voimistelun estetiikassa ja minulle on nyt selkeämpää millaiset liikkeet istuvat voimistelijoiden liikekieleen luontevasti. Olen ylipäätään utelias ja innokas ottamaan vastaan uusia haasteita ja työskenteleminen hyvinkin erilaisissa yhteyksissä laajentaa maailmankuvaani ja siinä samalla ymmärrystä oman työni mahdollisuuksista.

Koreografin työ saattaa kuulostaa itsenäiseltä tai irralliselta, mutta se on suurelta osin yhteistyötä paitsi vaikkapa teatteriohjaajan esimerkiksi myös säveltäjän, käsikirjoittajan, valosuunnittelijan tai pukusuunnittelijan kanssa. Esiintyjien treenitausta sekä persoonat vaikuttavat, samoin esitystilanne, -paikka jne.  Koreografiassa näkyy aina väistämättä myös muiden ihmisten työn jälki.

Yleensä harjoitutan koreografiani itse, nyt minulla on ollut joukkueen valmentajat apuna. Hyvä valmentaja harjoittamassa ohjelmaa oli minusta käytännöllinen ja jopa välttämätön asetelma: asiaan vihkiytyneet ihmiset osaavat katsoa liikettä suhteessa voimistelun tavoittelemiin ihanteisiin ja olen alusta lähtien voinut luottaa sekä ohjelmaa pääasiallisesti harjoittaneen Anneli Laine-Näätäsen että muiden valmentajien tyylitajuun ja tinkimättömään asenteeseen.

Kaikissa koreografioissa on omat sääntönsä. Kun valitaan teema, esittäjät, tavoitteet, puvut jne. saa esitys rajoitteita siinä muodossa, että pyritään tiettyyn visuaaliseen ja suoritustekniseen kokonaisuuteen. Ei ole olemassa esitystä, joka ei tavalla tai toisella valitsisi 'rajoitteitaan'. Koen, että nämä rajoitteet pakottavat luovuuteen ja ovat osa valittua teemaa ja sanastoa. En koe niitä varsinaisesti rajoitteina vaan valintoina ja ajattelen, että yhtenäisen kokonaisuuden löytämiseksi on olennaista tehdä rajaavia valintoja joka tapauksessa.  Pakolliset osiot osana ohjelmaa koin osana näitä valintoja matkalla kohti niin itselleni asettamia kuin joukkueen omiakin tavoitteita.
Jännitän sitä kuinka ohjelma otetaan vastaan ja toivon kovin, että voimistelijat itse olisivat siihen tyytyväisiä. Haluaisin heitä tyydyttävällä koreografialla vastata siihen työmäärään, jonka he ohjelman toteuttamiseen laittavat.

Terveisin,

Reija Wäre

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti